Get cash from your website. Sign up as affiliate.

Tuesday, February 9, 2010

Apa Itu Pelaburan?

Pelaburan bermaksud simpanan yang membawa dividen kepada setiap penhujung tahun iaitu jika anda menyimpan wang anda di bank, sebagai contoh RM 10.00 dan anda memperolehi 2%(katakan). anda memperolehi RM 10.20 setahun. Sekarang ini kita rakyat Malaysia mahupun Dunia, mesti tahu pasal pelaburan.

Kini terdapat 3 jenis pelaburan iaitu:-

- Jangka masa PENDEK
- Jangka Masa SEDERHANA
- Jangka Masa PANJANG

anda lihat, banyak rakyat Malaysia cenderung kepada Jangka masa Pendek dan Sederhana, ini disebabkan promosi mereka dan cara mereka mendekati PROSPEK dengan cara berkumpulan. Cthnya Multi level Marketing (saya tidak sebut pun nama syarikat harap maklum), mereka memperkenalkan produk dan marketing plan yang amat hebat sekali. dan pulangan yang diberi oleh mereka mengghairahkan kita dengan sejumlah wang yang kita akan dapat.

cthnya kita hanya mahu dapat modal kita dahulu sebelum membuatnya secara serius. apabila modal kita dapat, maka secara tidak langsung mereka sudah nampak hasil dalam sekelip mata. apabila sejumlah WANG kita dapat daripada hasil kita usaha, secara tidak langsung kita akan menjadi malas untuk mencari org kerana kita dah dapat lebih. apabila ini terjadi, maka pihak syarikat secara tidak langsung memperolehi mengambil peluang untuk melenyapkan syarikatnya secara diam-diam.

sebagai contoh, syarikat telah memperolehi keuntungan lebih daripada target mereka maka mereka akan mengupah seorang ejen daripada agen atasan dalam peniagaan tersebut untuk mengucar-kacirkan organisasi yang sudah kuat dan kukuh untuk menjadikan peniagaan itu lingkup dengan kata lainnya tiada pelabur yang berminat untuk menjadi pelabur mereka dan kerugian akan melanda kepada yang berjinak-jinak dalam skim tersebut.. kerugian(hutang) mereka terima ditanggung selama berbelas-belas tahun ada juga menanggung seumur hidup..


begini la rupa kita jika syarikat tersebut lenyap


lihat berapa kejamnya syarikat tersebut......


sebab itu saya lebih suka menga bungkan kesemua jenis pelaburan itu dalam satu masa, iaitu Jangka Masa PENDEK, SEDERHANA, dan PANJANG.

pelaburan yang saya maksudkan itu adalh pelaburan EMAS. saya lebih syorkan kepada kawan saya supaya melabur dalam sektor emas kerana pulangannya amat lumayan.

saya selalu melihat indeks emas dunia dan saya amat gembira bila emas turun.

KENAPA?

apabila emas turun secara tidak langsung saya membeli emas dengan harga yang murah, ini membolehkan saya mendapat keuntungan yang amat besar jika emas naik. senang bukan kita melabur dengan emas ini. saya melakukan dengan berdasarkan fakta. sebab itu suka saya nyatakan EMAS adalh KEKAYAAN AKHIR ZAMAN iaitu zaman kita.

adalah baik jika kita fikirkan tentang emas sekarang.

anda mesti tertanya-tanya macam mana saya main emas ini.. jadi anda tungguuuu..... sambungan nya...... hehehheeh


Pelaburan Emas


Sebelum ini saya pernah menceritakan dengan anda macam mana hendak melabur dalam sektor emas ini. sekarang ini bermacam-macam cara untuk melabur dalam emas. contohnya yang paling popular sekarang adalah anda pun tahukan(takpayah ler saya nak kata, semua orang tahu). okey saya nal mula pasal pelaburan ini.

sekarang ini, cara yang paling senang untuk melabur emas adalah dengan cara Gold Savings Passbook Account(GSPA) dari Maybank. Apabila kita melabur ataupun membuat simpanan wang untuk masa tua atau nak berkahwin. saya suka dengan plan yang diberi oleh pihak Maybank iaitu hanya dengan syarat yang agak minima 5gram sahaja. jika kita lebih simpan maka lebih byk gram yang kita dapat. Di sini saya sertakan harga segram emas di Maybank:-


lihat harga emas semasa bagi segram. harga jualan memang tinggi untuk kita beli, tetapi andai kata harga emas melonjak naik sehingga 122 (RM/g) apabila kita jualkan balik dengan harga tersebut dalam masa sebulan kepada bank, berapa kita dpt, katakan kita beli 50gram pada masa ini dan lepas sebulan harga emas bank beli 122 (RM/g). hanya RM 2.00 kecil bkn tetapi coba kita darapkan dengan 50.

= RM 2.00 x 50gram
= RM 100.00 sebulan

tidak byk kenaikkan emas tetapi dengan nilai per gram yang kita dapat maka, kita memperolehi keuntungan yang agak ketara. kalau anda beli sekilo, bayangkan berapa kita dpt menjana keutungan tersebut, lumayan bukan.

ini belum habis lagi key, ada yang lebih menarik daripada yang ini.. heheheh.. jd anda tungguuuuu..............

No comments:

Post a Comment